Teologiczne motywy potępienia „orygenizmu”

Авторы

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.03

Ключевые слова:

Szkoła aleksandryjska, herezja, Orygenes, orygenizm, Piąty Sobór Powszechny

Аннотация

Artykuł analizuje kontrowersyjne kwestie ortodoksyjności teologii Orygenesa i potępienia „orygenizmu”. Celem tego artykułu jest ustalenie teologicznych motywów potępienia „orygenizmu”. Spory między epigonami Orygenesa a jego przeciwnikami dotyczyły wielu różnych kwestii teologicznych. Oskarżenia przeciwko Orygenesowi i jego zwolennikom są dość sprzeczne z punktu widzenia teologii. Potępienie Orygenesa zostało bezpośrednio zainicjowane przez mnichów ze wschodnich klasztorów, nie zgadzających się raczej z duchowymi praktykami tak zwanych „orygenistów”, a w rzeczywistości – zwolenników Ewagriusza Pontyjskiego. Pod wieloma względami to właśnie dzieła i działalność Ewagriusza Pontyjskiego sprowokowały potępienie orygenizmu w większym stopniu niż teologia samego Orygenesa. Jednocześnie oskarżenia o herezję przeciwko Orygenesowi promowane przez cesarza Justyniana I w 543 r. różniły się od oskarżeń zawartych w 15 zasadach V Soboru Ekumenicznego przeciwko Orygenizmowi (553). Stwierdzono, że głównym powodem potępienia była wolnomyślicielska postawa Orygenesa, który zachęcał swoich zwolenników do niezależnego studiowania teologii chrześcijańskiej. Aleksandryjski teolog przedstawiał swoje poglądy w formie „ćwiczeń”, a nie dogmatów; proponował idee i nie nakazywał myślenia w określony sposób. Było to wyraźnie sprzeczne z tendencjami dogmatyzacji doktryn chrześcijańskich i rosnącym wpływem władzy cesarskiej na Kościół.

Скачивания

Данные скачивания пока недоступны.

Библиографические ссылки

A History of the Councils of the Church: from the Original Documents (1895). ed. K.J. von Hefele, W. R. Clark, vol. IV.

Altaner, В., Stuiber, A. (1978). Patrologie: Leben, Schriften und Lehre der Kirchenväter, “Herder“. Freiburg; Basel; Wien.

Augustinus. De haereses.

Balthasar, H.U. von. (1984). Origen. Spirit and Fire. Washington.

Berner, U. (1981). Origenes. Darmstadt.

Bienert, W.A. (1978). Dionysios von Alexandrien. Zur Frage des Origenismus. Berlin: Walter de Gruyter.

Bienert, W.Α. (1972). “Allegoria“ und “Anagoge“ bei Didymus dem Blinden von Alexandria. Berlin.

Bigg, C. (1909). The Origins of Christianity, ed. T. B. Strong, Oxford (reprinted: Kessinger Publishing: 2010).

Crouzel, H. (1992). Origen. [in:] Encyclopedia of the Early Church (vol. 1.). Oxford.

Crouzel, H. (1989). Origen. (A. S. Worrall, transl.). Edinburgh: T.&T. Clark.

Daniélou, J., (1955) Origen, (W. Mitchell, transl.). Eugene (reprint Wipf and Stock: 2016).

Denis, J. (1884). De la philosophie d’Origène. Paris: Imprimerie nationale.

Dmitrievskiy, V. (1884). Aleksandriyskaya shkola. Ocherki z istorii dukhovnogo prosveshcheniya ot I do nachala V veka po R.H. Kazan.

Epiphanius. Panarionsive Contra haereses.

Eusebius. Historia Ecclesiastica. VI.

Eusebius. Praeparatio evangelica. XIV.

Frend, W.H.С. (1984). The Rise of Christianity. Philadelphia.

Gieseler, J.C.L. (1844). Lehrbuch der Kirchengeschichte, Adolph Marcus: Bonn. Bd. II. I.

Griggs, C.W. (1991). Early Egyptian Christianity. Leiden.

Harnack, Α. von. (1958). Geschichte der altchristlichen Literatur bis Eusebius. 2 Auflage. Leipzig. Bd.1.

Hieronymus. Contra Rufinum. I.

Hieronymus. Epistola LXVI. Ad Pammachium.

Langerbeck, Η. (1957). The Philosophy of Ammonius Saccas. Journal of Hellenic Studies (vol.77, part 1).

Lehmann, F. (1986). Die Katechetenschule zu Alexandria, kritisch beleuchtet, Leipzig: A. Lorentz. (reprint: Nobel Press 2024).

Liber adversus Origenem. Patrologia Graeca. LXXXVI.

Lietzmann, H. (1936). Geschichte der alten Kirche, 2. Ecclesia catholica. Berlin und Leipzig: Walter de Gruyter.

Lubac, H. de. (2007). History and Spirit: The Understanding of Scripture According to Origen. (A. E. Nash, J. Merriell, transl.). San Francisco: Ignatius Press.

Methodius. De resurrectione. XIII.

Molland, Ε. (1938). The Conception of the Gospel in the Alexandrian Theology. Oslo: Oslo Dybwad.

Quasten, J. (1953). Patrology. vol. 2: The Ante‑Nicene Literature before Irenaeus. Utrecht, Antwerpen.

Rafail (Karelin), archim. (2013). Origen i liberalizm v Tserkvi. Pravoslaviye.ru. https://pravoslavie.ru/60499.html, [25.01.25].

Schölten, С. (1995). Die Alexandrinische Katechetenschule, Jahrbuch für Antike und Christentum (38).

Sidorov, A. (2013). O eresi Origena, Pravoslaviye.ru, https://pravoslavie.ru/60034.html#_ftn69 [25.01.2025].

Simonetti, M. (1994). Biblical Interpretation in the Early Church. Edinburgh: T&T Clark.

Socrates. Historia Ecclesiastica.

Trevijano, R. (1975). The Early Church of Alexandria, Studia Patristica (12, 1).

Загрузки

Опубликован

2025-11-14

Как цитировать

Słomski, W. (2025). Teologiczne motywy potępienia „orygenizmu”. Elpis, (27), 32–46. https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.03

Выпуск

Раздел

Cтатьи