Nr 24 (2022)

					Pokaż  Nr 24 (2022)
Opublikowane: 2024-08-29

Pełny numer

Artykuły

  • Teologiczno-liturgiczne znaczenie troparionów błogosławieństw (Makarismoi) jutrzni Wielkiego Piątku

    igumen Pantelejmon Karczewski
    9-13
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.01
  • Problemy współczesnej polskiej terminologii prawosławnej wynikające z jej relacji z terminologią cerkiewnosłowiańską

    Marek Ławreszuk
    15-19
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.02
  • Miejsce Świętego Ducha w prawosławnej tradycji liturgicznej

    Adam Magruk
    21-28
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.03
  • O leksemach obcego pochodzenia w cerkiewnych dokumentach administracyjnych

    Ивана Кнежевић, Зоран Ранковић
    29-33
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.04
  • Materialne stosunki między duchownym a wiernymi jako powód rozwoju neounijnego ruchu na Wołyniu

    Олександр Федчук
    35-40
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.05
  • Katakumby monasteru supraskiego

    Antoni Mironowicz
    41-49
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.06
  • Zagraniczni wykładowcy pracujący w szkołach brackich w XVI-XVIII wieku na terenie Rzeczypospolitej

    Marcin Mironowicz
    51-55
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.07
  • G.E. Wereszczagin: ksiądz, etnograf i wychowawca Udmurtów

    Владимир Помелов, Людмила Сахарова, Василий Сахаров
    57-62
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.08
  • Święty Józef Oblubieniec w prawosławnej hymnografii liturgicznej

    Pantelejmon Karczewski
    63-68
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.09
  • Dobór greckich odpowiedników wyrazów hasłowych Słownika polskiej terminologii prawosławnej na wybranych przykładach

    Grzegorz Makal
    69-73
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.10
  • Cerkiew Zwiastowania NMP w Supraślu i jej freski

    Karol Straczyński
    75-79
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.11
  • Wartości kulturowe polskiego Prawosławia w świetle współczesnej aksjologii

    Елена Федюкина
    81-87
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.12
  • Przekształcenie chrzcielnicy w świątynię domową w budynku domu parafialnego parafii prawosławnej św. Apostoła i Ewangelisty Jana Teologa w Białymstoku

    Anna Naumiuk-Jakuc
    89-96
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.13
  • Prawosławne ośrodki życia monastycznego na Ziemi Drohiczyńskiej

    Mirosław Demczuk
    97-102
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.14
  • Uniwersum nadnarwiańskiej wsi w fotografii Jakuba Smolskiego

    Maja Rogala
    103-109
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.15
  • Problematyka przekładu i egzegeza niedzielnego teotokionu Wielkiej wieczerni 3-go tonu

    Владимир Петручик
    111-125
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.16
  • Artemida i Tekla. Spotkanie starożytnej bogini z chrześcijańską świętą apostolską w pierwszych czterech wiekach chrześcijaństwa (Refleksje historyczno-porównawcze)

    Sotirios Despotis
    127-130
    DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.17