Ławra Świętej Trójcy i Sergiusza: wkład rosyjskich władców

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2020.22.09

Słowa kluczowe:

związek między Kościołem rosyjskim a państwem, Ławra Trójcy Świętej św. Sergiusza, historyczne darowizny na rzecz kościoła, zasługi władców rosyjskich, rosyjska sztuka użytkowa

Abstrakt

Artykuł pokazuje wkład carów w rozwój Ławry Troicko-Siergijewskiej poprzez osobiste relacje między Kościołem Prawosławnym, a najwyższą władzą państwową. Tym samym ujawnia wkład Imperatorów i Kościoła w historię sztuki i kultury oraz w zachowanie rosyjskiej kultury i tożsamości narodowej. Pielgrzymki i dary rosyjskich władców dla monasteru św. Sergiusza z Radoneża są oceniane jako ważny czynnik wzmacniający więzi między Rosyjską Cerkwią Prawosławną a Monarchią, a także całością rosyjskiego społeczeństwa, wspierającego jej ideę narodową. Biorąc pod uwagę fakt, że sztuka rosyjska kształtowała się w duchowym paradygmacie chrześcijaństwa, od momentu przyjęcia jedynej wiary (ros. edinoverie), aż do XVII wieku, analiza darów oraz ich wartości artystycznej pozwala wnioskować, że stanowią one szczyt dorobku współczesnej sztuki rosyjskiej. Z tej perspektywy Kościół, a w szczególności Ławra Troicko-Siergijewska, w czasach przewrotów politycznych XX wieku w Rosji stała się opiekunem bezcennego skarbca kultury i sztuki oraz duchowego jądra Wielkiej Rosji, będąc nie tylko wzorem służenia ideałom Prawosławia, swemu narodowi i państwu, ale także zbawczą dla Państwa Rosyjskiego perspektywą rosyjskiego historycznego przetrwania w nowej epoce.

Bibliografia

Golubinskij, E. (1909). Prepodobnyj Sergij Radonežskij i sozdannaâ im Troickaâ lavra. Moskva. [Голубинский, Е. (1909). Преподобный Сергий Радонежский и созданная им Троицкая лавра. Москва].

Massa, I. (1937). Kratkoe izvestie o Moskovii v načale XVII v. Moskva. [Масса, И. (1937). Краткое известие о Московии в начале XVII в. Москва].

Nikolaeva, S. (2000). Troice-Sergiev monastyrʹ v XVI-načale XVIII veka: sostav monašeskoj bratii i vkladčikov. Moskva. [Николаева, С. (2000). Троице-Сергиев монастырь в XVI-начале XVIII века: состав монашеской братии и вкладчиков. Москва].

Rybakov, B. (1948). Remeslo Drevnej Rusi. Moskva. [Рыбаков, Б. (1948) Ремесло Древней Руси. Москва].

Ŝepkin, M. (1954). Izobraženie russkihistoričeskih lic v šitʹe XV v. W: Trudy GIM. XII. 1954. s. 8-12. [Щепкин, М. (1954). Изображение русских исторических лиц в шитье XV в. W: Труды ГИМ. XII. 1954. s. 8-12].

Sergievo-Posadskij gosudarstvennyj istoriko-hudožestvennyj muzej-zapovednik. (2019). [online] http://www.museum-sp.ru, [19.09.2019] [Сергиево-Посадский государственный историко-художественный музей-заповедник. (2019)].

Solovʹem, S. (1960). Istoriâ Rossii s drevnejših vremen. Moskva. [Соловьем, С. (1960). История России с древнейших времен. Москва].

Voronin, N., Kostočkin, V. (1968). Troice-Sergieva Lavra: hudožestvennye pamâtniki. Moskva: Iskusstvo [Воронин, Н., Косточкин, В. (1968). Троице-Сергиева Лавра: художественные памятники. Москва: Искусство].

##submission.downloads##

Opublikowane

2020-11-12

Jak cytować

Ярема, Р. (2020). Ławra Świętej Trójcy i Sergiusza: wkład rosyjskich władców. Elpis, (22), 79-86. https://doi.org/10.15290/elpis.2020.22.09

Numer

Dział

Artykuły