Medialność Jezusa Chrystusa
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2020.22.02Ключевые слова:
media, kultura, antropologia, Biblia, ChrystologiaАннотация
Media zarówno tradycyjne, jak i tzw. nowe media, kształtują światopogląd, mentalność, postawy moralne i etyczne. W perspektywie kulturoznawczej mechanizmy medialne analizowane są często jako jedna z licznych postaw opresyjnych. Perspektywa teologiczna nakreśla zgoła odmienne podejście. W Piśmie Świętym odnajdujemy już formy szeroko pojętej medialności, którą – w artykule – rozumie się nie tylko jako czynniki oddziaływania i wywierania wpływu na ludzi, ale również jako formę komunikacji, szczególnie w świetle relacji Stwórca-Stworzenie. Jednocześnie przyjęta w pracy koncepcja antropologii Kościoła Wschodniego kieruje temat rozważań w kierunku antropologii i mistycyzmu, prowadzącego człowieka na drogę poznania Boga. Poznanie to staje się możliwe wyłącznie wewnątrz Kościoła: żywego organizmu, którego głową jest Zbawiciel, Jezus Chrystus. Artykuł podejmując próbę analizy medialności Drugiej Osoby Trójcy Świętej, nie pomija jednocześnie żadnej z hipostaz nierozerwalnej Trójcy Świętej. Starotestamentowy Bóg jawi się tu od początku jako medialny. Nowotestamentowy Syn Boży, Zbawiciel Jezus Chrystus, staje się człowiekiem, by dać człowiekowi możliwość ponownego zjednoczenia się z Bogiem, po wiekach utraconej łączności, będącej konsekwencją grzechu praojców Adama i Ewy. A Pocieszyciel, Duch Święty, zarówno w wymiarze eklezjologicznym, jak i indywidualnym, umożliwia tę jedność. W świetle podejmowanych w artykule zagadnień, medialność Jezusa Chrystusa została potraktowana wieloaspektowo.
Скачивания
Библиографические ссылки
Biblia Ekumeniczna. Pismo święte Starego i Nowego Testamentu z księgami deuterokanonicznymi. (2018). Warszawa: Towarzystwo Biblijne w Polsce.
Bóg żywy. Katechizm Kościoła Prawosławnego. (2001). (A. Kuryś, Tłum.). Kraków: WAM
Batut, J. P. (2006). Teologiczne odczytanie chrztu Jezusa. Communito, 1(151), 9-20.
Charkiewicz, J. (2013). Biblijna nauka o świętości człowieka. Elpis, 27 (40), 99-106.
Chmielewski, M. (2014). Media społecznościowe jako narzędzia nowej ewangelizacji. Świat i Słowo (22), 213-230.
Brzegowy, T. (2008). Czy Izajasz zapowiadał Mesjasza? Collectanea Theologica, 78/3, 5-27. Warszawa.
Brzegowy, T. (2014). Prorocy Izraela. (cz. I, s. 94-96.). Tarnów: Wydawnictwo Diecezji Tarnowskiej BIBLOS.
Homâkov, A. (1900). Polnoe sobranie sočinenij. (t. 2). Moskva [Хомяков, А. (1900). Полное собрание сочинений. (t. 2). Москва]
Charkiewicz J. (2013). Biblijna nauka o świętości człowieka. W: Elpis, 27 (40). 2013.
Św. Cyryl. Jerozolimski. (1973). Katechezy. Warszawa: Akademia Teologii Katolickiej.
Św. Jan Damasceński. (1969). Wykład wiary prawdziwej. Warszawa: PAX.
Evdokimov, P. (1964). Prawosławie. Warszawa: PAX.
Evdokimov, P. (2012). Duch Święty w tradycji prawosławnej. Poznań: W Drodze.
Gasset, O. (2002). Bunt Mas. Warszawa: MUZA.
Hajduk, R. (2012). O głoszeniu Ewangelii i marketingu narracyjnym. Studia Warmińskie, 49, 151-164.
Jaworski, P. (2015). Stary Testament zapowiada Jezusa Chrystusa. Radiowo-Internetowe Studium Biblijne, (W. 8), 1-6. Warszawa.
Lachowicz, J. (1994). Angelologia św. Grzegorza Wielkiego. Studia Teologiczne, 12, 153-186. Białystok – Drohiczyn – Łomża.
Langkammer, H. (1993). Mały słownik biblijny. Wrocław: Wydawnictwo św. Antoniego.
Lewandowski, J. Spis ludności za Kwiryniusza. [online] apologetyka. info.pl, [12.05.2019].
Lemański, J. (2002). Dobra nowina według Deutero-Izajasza (Iz 52,7-10). Verbum vitae, 2/2002, 49-64.
Lewek, A. (1998). Mass-media w służbie ewangelizacji. Studia Theologica Varsaviensia, 36/2, 89-98. Warszawa.
Lyotard, J.-F. (1997). Kondycja Ponowoczesna. W: Sztuka i Filozofia. Warszawa: Aletheia. [online] http://bazhum.muzhp.pl, [28.03.2019].
Łosski, W. (1989). Teologia Mistyczna Kościoła Wschodniego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Meyendorff, J. (2007). Teologia bizantyjska, historia i doktryna. Kraków.
Mantzaridis, G. I. (1997). Przebóstwienie człowieka nauka świętego Grzegorza Palamasa w świetle tradycji prawosławnej. Lublin: Wyd. Diecezji Lubelsko- Chełmskiej.
McLuhan, M. (2004). Zrozumieć Media, Przedłużenia Człowieka. Warszawa.
Św. Nikołaj Serbski. (2008). Homilie. Hajnówka: Bratczyk.
Nalewaj, A. (2011). „Logion” o wywyższeniu Syna Człowieczego w dialogu Jezusa z Nikodemem (por. J 3,14-15). Studia Elbląskie, 12, 211-222.
Nitecki, P. (2003). Media – ewangelizacja – człowiek. Legnickie Studia Teologiczno-Historyczne. Perspectiva, 2003 (2), 85-97.
Otto, R. (1999). Świętość. Warszawa: Aletheia.
Orłowski, P. (1994). Walter Benjamin i filozofia. Sztuka i Filozofia, 9, 203-208.
Paprocki, H. (2010), Eklezjologia Aleksego Chomiakowa. Elpis, 12/21-22, 291-303.
Paprocki, H. (2001). Obietnica Ojca Doświadczenie Ducha Świętego w Kościele Prawosławnym. Bydgoszcz: Homini.
Paprocki, H., Hryniewicz, W., Karski, K. (2010). Credo symbol wspólnej wiary. Kraków: ZNAK.
Paprocki, H. (2014). Zarys prawosławnej nauki o Duchu Świętym. Elpis, 14, 11-39.
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu – w przekładzie Jakuba Wujka. (1962). Kraków: Wyd. Apostolstwa Modlitwy.
Psałterz złożony. (2017). (H. Paprocki, Tłum.). [online] http://www.liturgia.cerkiew.pl, [12.02.2019].
Paciorek, A. (2006). Ewangelia według św. Mateusza. Kraków: Wydawnictwo WAM.
Św. Paisjusz H. (2012). Słowa 1-5. Hajnówka: Bratczyk.
Hrycuniak, Sawa (metropolita). (2003). Chrystus najwierniejszy przyjaciel człowieka. Warszawa: Warszawska Metropolia Prawosławna.
Hrycuniak, Sawa (metropolita), Baczyński, A. (2017). Duch Święty w dziele uświęcenia człowieka. Rocznik Teologiczny, 2017, 373-404 (378).
Synowiec, J. (1992). Oto twój król przychodzi, Mesjasz w pismach Starego Przymierza. Kraków.
Śmigiel, W. (2014). Jak głosić Jezusa Chrystusa w dobie nowej ewangelizacji? Rocznik Teologii Katolickiej, (t. XIII/2).
Komentarz Świętych Ojców do Ewangelii według Świętego Mateusza. (2004). Hajnówka: Bratczyk.
Siwek, G. (2011). Posługa Słowa w epoce mediów. Studia Pastoralne, 7, 292–309.
Tomala, J. (1938). Teologia proroka Jeremiasza. Collectanea Theologica, 19/3, 318-385.
Twardy, J. (2007). Chrystocentryzm w kaznodziejskiej posłudze słowa. Śląskie Studia Historyczno-Teologiczne, (t. 40, s. 50-64.). Katowice.
Bazyli Wielki, św. (1972) Listy. Warszawa: PAX.
Wils, J. P. (2014). Religia jako kwestia nerwów. Wstępne rozważania nad archeologią bluźnierstwa. Studia kulturoznawcze, 2(6)/2014, 11-30.
Włodarczyk, J. (2005). Tajemnica Gwiazdy Betlejemskiej. Warszawa: Świat Książki.
Zagórski, D. (2009). Egzegeza Księgi Jonasza w pismach Grzegorza z Nazjanzu. Biblica Et Patristica Thoruniencja, 2, 116-125.
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2020 Daria Kania
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-NonCommercial-ShareAlike» («Атрибуция — Некоммерческое использование — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.
Подробные условия лицензии CC BY-SA (Атрибуция - на тех же условиях) доступны на веб-сайте Creative Commons - ссылка на сайт.
Автор должен заполнить и отправить в редакцию (elpis@uwb.edu.pl) заполненное и подписанное соглашение об авторских правах вместе с заявлением об оригинальности статьи и вкладе автора в статью. Скачать файл соглашения: ЗДЕСЬ