The world of the Narew village in the photography by Jakub Smolski
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.15Keywords:
Belarusians, photography of peasants, Belarusian peasant culture, Łuka, Jakub SmolskiAbstract
The photographs of Jakub Smolski constitute important documentation of the customs and habits of the Belarusian minority in Podlasie in the interwar period. Most of the photos were taken by Smolski in his home village of Łuka. The article presents the image of the peasant world of the Narew, Orthodox villages. A photographer from Łuka took pictures that showed the private world of the peasants. What was captured in the photographs proves the strength of the rites of passage, which were of great importance in the peasant community as they strengthened family and neighborhood ties. They expressed the stages of a person’s life in a specific order in a closed cycle of births, weddings and funerals. The collected photos are also an important testimony to the micro-history of the Belarusians of Podlasie. Photographs are of great value for historical, cultural and social reasons. They can be of great importance in popularizing Belarusian culture in Podlasie as an example of its strength and values, as well as in encouraging a return to its roots.
Downloads
References
Assmann, A. (2013). O medialnej historii pamięci kulturowej. (K. Sidowska, Tłum.). W: M. Saryusz-Wolska (red.), Między historią a pamięcią. Antologia (s. 127 - 145). Warszawa: Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego.
Barrett, T. (2014). Krytyka fotografii: jak rozumieć obrazy. (J. Jedliński, Tłum.). Kraków: TAiWPN Universitas.
Barszczewski, A. (1990). Białoruska obrzędowość i folklor wschodniej Białostocczyzny. Białystok: Białoruskie Towarzystwo Społeczno-Kulturalne.
Bartuszek, J. (2005). Między reprezentacją a ‘martwym papierem’. Znaczenie chłopskiej fotografii rodzinnej. Warszawa: Wydawnictwo Neriton.
Bijak, M. i Garlicka A. (1993). Fotografie chłopów polskich. Warszawa: Krajowa Agencja Wydawnicza.
Dobrowolski, K. (1958). Chłopska kultura tradycyjna. Etnografia polska, (1), 19-56.
Eller, J. D. (2012). Antropologia kulturowa. Globalne siły, lokalne światy. (A. Gąsior-Niemiec, Tłum.). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.
Gaweł, A. (2010). Zdobnictwo drewnianych domów na Białostocczyźnie, Białystok: Orthdruk.
Gaweł, A. (2013). Rok obrzędowy na Podlasiu. Białystok: Muzeum Podlaskie w Białymstoku.
Kowalczuk, W. (red.). (2010). Jakub Smolski. Wiejski fotograf z Łuki. Białystok: Muzeum Podlaskie w Białymstoku.
Kuczyńska, D. (2013). Łuka nad Narwią. Pamięć jest skarbem bezcennym. Białystok: Białoruskie Towarzystwo Historyczne.
Markiewicz, D. (1970). Rodzina wiejska na Podlasiu. Wrocław [i in.]: Ossolineum.
Matus, I. (1997). Zapomniana operacja. Czasopis. Pismo Informacyjno-Kulturalne Wschodniej Białostocczyzny, (6), 24-25.
Matus, I. (2000). Lud nadnarwiański. Białystok: Uniwersytet w Białymstoku.
Matus, I. (2017). Dom jako gniazdo rodzinne w kulturze ludowej Białorusinów Białostocczyzny. Białorutenistyka Białostocka (9), 319-335. https://doi.org/10.15290/bb.2017.09.23
Matus, I. (2018). Lud nadnarwiański. Zwyczaje i obrzędy weselne. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku.
Morin, E. (1975). Kino i wyobraźnia. (E. Eberhard, Tłum.). Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy
Prymaka-Oniszk, A. (2016). Bieżeństwo 1915. Zapomniani uchodźcy. Wołowiec: Wydawnictwo Czarne.
Rogala M. ( 2021). Wokół fotografii Witowa. Latopisy Akademii Supraskiej, (12), 335-344.
Sapieżyńska, J. (2012). Witowo – obraz minionego wieku. Hajnówka: Stowarzyszenie Dziedzictwo Podlasia .
Sontag S. (1986). O fotografii. (S. Magala, Tłum.). Warszawa: Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe.
Sulima, R. (1992). Słowo i etos. Szkice o kulturze. Kraków: Zakład Wydawniczy FA ZMW „Galicja”.
Sroka, D. (red.). (2012). Fotografie chłopów pomorskich. Słupsk: Miejska Biblioteka Publiczna im. Marii Dąbrowskiej.
Szacka, B. (2006). Czas przeszły-pamięć-mit. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
Topp, I., Barbaruk, M., Fereński, P. J. i Konieczny, K. (red.). (2011). Śladami fotografii Augustyna Czyżowicza. Wrocław: Polskie Towarzystwo Przyjaciół Przyrody „pro Natura”.
Ziółkowska-Mówka, M. (2015). Fotografie od szewca. Roberta Pokory świat na szklanych negatywach. Toruń: Muzeum Etnograficzne im. Marii Znamierowskiej-Prüfferowej w Toruniu.
Żmijewska, M. (2022). Łuka jak Atlantyda. Mieszkańcy zatopionej wsi i fotograf przypomnieni. [online] https://bialystok.wyborcza.pl/bialystok/7,87318,20535424,luka-jak-atlantyda-mieszkancy-zatopionej-wsi-i-fotograf-przypomnieni.html dostęp [05.06.2022]
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Maja Rogala
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
The detailed terms of the CC BY-SA license (Attribution - Share Alike) are available on the Creative Commons website - link.
The author must complete and send to the editorial office (elpis@uwb.edu.pl) the completed and signed author's contract with a declaration of the originality of the article and the author's contribution to the article. Download Agreement File: HERE