„Do this in memory of me!” Eastern versus Western understanding of the eucharistic anamnesis

Authors

  • Szczepan Kaleciak Wydział TEologiczny UPJPII

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2024.26.12

Keywords:

Anaphora, anamnesis, Divine Liturgy, Eucharist, Eastern liturgy

Abstract

The concept of liturgical anamnesis refers to the remembering of God's acts, which makes them present and actualised in every celebration. Both Latin and Orthodox theology emphasise the anamnetic dimension of liturgical celebration. However, there are important differences between individual liturgical practices and their theological understanding. This article attempts to explore the nature and extent of these differences. Are these merely different formulations due to distinct liturgical traditions and practices, or do the differences concern the essence of the understanding of the Eucharist as a memorial? In order to answer this question, the first part of this article will discuss the biblical understanding of the concept of anamnesis, which is common to both Latin and Eastern theology. This will be done using the historical-genetic method. In the second part, the understanding of anamnesis in the Latin Church will be presented as it results from an analysis of the Eucharistic Prayers used by that Church. For this purpose, the author will employ the method of analysis and interpretation of liturgical texts. The third part will attempt to characterise the Orthodox theology of anamnesis.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Botte, B. (1954). Problèmes de l’Anamnèse. The Journal of Ecclesiastical History, 1(5), s. 16-24.

Czerski, J. (1998). Boska liturgia św. Jana Chryzostoma. Wprowadzenie liturgiczno-biblijne do liturgii eucharystycznej Kościoła Wschodniego, Opole: WT UO.

Dahl, N.A. (2008). Anamnesis: Mémoire et commemoration dans le christianisme primitif. Studia Theologica - Nordic Journal of Theology, 1-2(1). 69-95. https://doi.org/10.1080/00393384708599652.

Haroutiounian-Thomas, G. (2005). L’anamnese et l’historire du salut dans les anaphores de la famille syrienne occidentale. W: Mélanges liturgiques offerts à la mémoire de l’archevêque Georges Wagner (1930-1993) (s. 113-126). Paris.

Jan Paweł II. (2003). Ecclesia de Eucharistia.

Święta Kongregacja Obrzędów (1976). Instrukcja o kulcie tajemnicy eucharystycznej Eucharisticum Mysterium.

Kunzler, M. (1999). Liturgia Kościoła, Poznań: Pallottinum.

Kuźma, A. (2014). Międzynarodowy dialog teologiczny Kościoła prawosławnego z Kościołem rzymskokatolickim. Elpis, (16), 11-18. DOI: https://doi.org/10.15290/elpis.2014.16.02

Mszał Rzymski dla diecezji polskich. (2010). Poznań: Pallottinum.

Nadolski, B. (2011). Liturgika. Eucharystia (t. 4). Poznań: Pallottinum.

Nowakowski. P. (2008). Niebo na ziemi. Próba charakterystyki liturgii wschodniej. Ruch Biblijny i Liturgiczny, 3(61), 189-201. https://doi.org/10.21906/rbl.360.

Ogólne wprowadzenie do Mszału rzymskiego. (2022). Poznań: Pallottinum.

Paprocki, H. i Dalmais, H. (2010). Misterium Eucharystii. Interpretacja genetyczna liturgii bizantyjskiej, Kraków: WAM.

Paprocki, H. (2014). Liturgie Kościoła prawosławnego, Kraków: Wydawnictwo M.

Pitre, B. (2019). Jezus i żydowskie korzenie Eucharystii, Kraków: WAM.

Popescu, D. (2002). Aspekty dogmatyczne liturgii prawosławnej. Elpis, (4), 111-119. https://doi.org/10.15290/elpis.2002.04.09.

Sobór Watykański II (1964a). Konstytucja Dogmatyczna o Kościele Lumen Gentium.

Sobór Watykański II (1964b). Dekret o Katolickich Kościołach Wschodnich Orientalium Ecclesiarium.

Sobór Watykański II (1963). Konstytucja o Liturgii Świętej Sacrosanctum concilium.

Published

2024-09-16

How to Cite

Kaleciak, S. (2024). „Do this in memory of me!” Eastern versus Western understanding of the eucharistic anamnesis. Elpis, (26), 149–155. https://doi.org/10.15290/elpis.2024.26.12

Issue

Section

Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.