Zarys nauki o sakramentach w Kościele prawosławnym i rzymskokatolickim
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.20Ключевые слова:
sakrament, prawosławie, rzymski katolicyzmАннотация
Zarówno Kościele prawosławnym jak i rzymskokatolickim za sakramenty uznawane są Chrzest, Bierzmowanie, Eucharystia, Spowiedź (Pokajanije), Kapłaństwo, Małżeństwo i Namaszczenie św. Olejem. Wszystkie zaś pozostałe poza tymi siedmioma uznawane są za obrzędy czy sakramentalia. Chociaż taki podział świętych działań i rytów występuje zarówno w katechizmach oraz podręcznikach teologii dogmatycznej, to historia i doświadczenie Kościoła pokazuje, że kwestia podziału i liczby sakramentów nigdy nie była oczywista. Jeżeli chrześcijański Zachód usiłował zdefiniować pojęcie sakramentu i jego działanie oraz określić ich liczbę,to „świętych Ojców chrześcijańskiego Wschodu nie interesowała liczba misteriów i nie stawiali sobie za zadanie ich policzenie”. Usiłowali oni odkryć ideę powszechnego, różnorodnego działania Ducha Świętego w Kościele, mającego uświęcać człowieka w różnoraki sposób i w różnych sytuacjach życiowych. Natomiast zwieńczeniem i kulminacją wszystkich sakramentów zawsze była Święta Eucharystia. W bogatej skarbnicy i zachwycającej świętości Eucharystii, która łączy nas z Bogiem swoje dopełnienie i zakończenie otrzymują sakramenty.
Zapożyczona z łacińskiej scholastyki nauka o siedmiu sakramentach została ujęta w podręcznikach teologii prawosławnej. Ten scholastyczny
system siedmiu sakramentów został zaakceptowany w teologii prawosławnej, chociaż formalnie Kościół prawosławny nigdy nie uznał żadnej określonej liczby sakramentów. W konkluzji można stwierdzić, iż „w prawosławiu pomiędzy szerszym i węższym pojęciem „sakrament” (μυστήριον) nie ma ostrego podziału. Przede wszystkim całe życie Kościoła należy postrzegać jako jedność, jedno wielkie misterium, którego różne aspekty wyrażają się w wielkiej różnorodności działań, dokonywanych raz w życiu człowieka bądź wielokrotnie.
Скачивания
Библиографические ссылки
Biblia Tysiąclecia, Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu, Poznań 2003
Afanasjew M, Kościół Ducha Świętego, Białystok 2002
Chomiakow A., Kościół jest jeden, http://elpis.uwb.edu.pl/index.php/Elpis/article/view/58/104 data dost. 11.07.2017
Dionizy Areopagita, O hierarchii kościelnej, w: Dzieła Świętego Dionizjusza Areopagity, tł. Emanuel Bułhak, Kraków MCMXXXII
Florowski G., Dzieła, Tesaloniki 1983
Gütner Koch, Podręcznik Teologii Dogmatycznej, Traktat X, Sakramentologia – Zbawienie przez sakramenty, przeł. Wiesław Szymona OP, wyd. „m”, Kraków 1999r
Hryniewicz W., Nasza Pascha z Chrystusem , Lublin 1987
Evdokimov Paul „Prawosławie” wyd. PAX, Warszawa 1986
Evdokimov P. Kobieta i zbawienie świata, wyd. W drodze, Poznań 1991
Justyn Męczennik, Pierwsi świadkowie, wybór najstarszych pism chrześcijańskich, wyd. znak, Kraków 1988
Kodeks Prawa Kanonicznego, Kanon 844, § 2,3,4 na podst. http://diritto-canonico.96.lt/KodeksPrawaKanonicznego.pdf, data dost. 07.07.2017r.
Kongregacja ds. Duchowieństwa, Kapłan pasterz i przewodnik wspólnoty parafialnej, Instrukcja, na podst. str: http://www.
vatican.va/roman_curia/congregations/cclergy/documents/rc_con_cclergy_doc_20020804_istruzione-presbitero_pl.html,data dost. 11.07.2017
Katechizm Kościoła Katolickiego, cz. II, dział 2, rdz. 1, Sakramenty Wtajemniczenia Chrześcijańskiego, V, poz.1256, za:
http://www.katechizm.opoka.org.pl/rkkkII-2-1.htm, data dostępu 05.VI.2017r
Metropolita Sawa (Hrycuniak), Nauka ojców Kościoła o świętych sakramentach; w: Chrystus – najwierniejszy przyjaciel człowieka /zbiór publikacji/ wyd. Warszawska Metropolia Prawosławna 2003
Meyendorff John., Małżeństwo w Prawosławiu, Lublin 1995
Meyendorff J., Teologia bizantyjska, IW PAX, Warszawa 1984
Św. Teodor Studyta, PG 99, 1524B
Афанасиев Н., Вступление в Церков, (skrypt), изд. Высших Женских Богословских Курсов, Париж 1952
Афанасиев Н., Трапеза Господня, Париж 1952
Афанасиев Н., Таинства и тайнодействия, na podst: https://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Afanasev/tainstva-i-tajnodejstvija/,data dost. 11.07.2017
Булгаков С. Невеста Агнаца, о богочеловеченстве, ч. III, YMCA PRESS, Париж 1945
Иеромонах Иларион Алфеев, Таинство Вери, введение в православное догматическое богословие, изд. Братство св. Тихона, Москва - Клин 1996
Катанский А., Догматическое учение о семи церковных таинствах, в творениях древнейших отцев и писателей Церкви до Оригена вклученно, изд. С-Пиетербург 1877
Минея Празничная, Украинская Православная Церков, изд. По благословении Блаженишаго Митрополитс Киевсксаго и всея Украины, Киевская Митрополия 2003
Митрополит Филарет, Пространный Християнский Катихизис Православныя Восточныя Церкви, Варшава, Синодальная Типография, 1930
Митрополит Московский и Коломенский Макарий, Православно-Догматическое Богословие, т. II, изд. 4, С-Петербург 1883, переиздано Москва 1999
Николай Кавасила, Семь слов о жизни во Христе, слово 4, na podst: https://azbyka.ru/otechnik/Nikolaj_Kavasila/sem_slov_o_gizni_vo_hriste/4, data dost. 11.07.2017
Послание Патриярхов восточныя-кафолическия Церкви о православной вере 1723 г. na podst: http://lib.pravmir.ru/library/readbook/1347, data dost. 11.07.2017
Православный Богослужебный Сборник, изд. Московской Патриархии, Москва 1991
Прот. Н. Малиновский, Очерк Православного Догматического Богословия, изд. Православный Свято-Тихоновский Институт, Москва 2003
Св. Ириней Лионский, Против ересей, кн. III, ot.24, Антология, Бруссель 1978
Служебник Божественная Литургия иже во святых Отца нашего Иоанна Златоустаго, Варшава 2001
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2018 Elpis
Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.
Подробные условия лицензии CC BY-SA (Атрибуция - на тех же условиях) доступны на веб-сайте Creative Commons - ссылка на сайт.
Автор должен заполнить и отправить в редакцию (elpis@uwb.edu.pl) заполненное и подписанное соглашение об авторских правах вместе с заявлением об оригинальности статьи и вкладе автора в статью. Скачать файл соглашения: ЗДЕСЬ