Salvages and urban legends -fate of the remnants of Alexander Nevsky cathedral in Warsaw

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2020.22.08

Keywords:

Ortodox church, Warsaw, iconostasis, Alexander Nevsky

Abstract

In June 2020, 100 years have passed since the actual start of the demolition of the Orthodox cathedral of St. Alexander Nevsky in Warsaw. The largest Orthodox temple in Poland has been open to the faithful for 3 years only. However, it has become legendary like no other, because of its “second life” – the fate of the cathedral’s equipment and usage of materials obtained during its demolition. The author describes ambiguous history of the fate of movable equipment and elements of decor of the temple, presenting examples of it further usage. Referring to the example of an iconostasis from an Orthodox church in Krzemień in Belarus, author shows the emerging “urban legends” regarding the use of equipment from the capital’s cathedral.

Downloads

Download data is not yet available.

References

robotników robi dziennie 150 dziur w soborze. (1926). Kurjer Poranny. 6 marca 1926. nr 65.

Cholmsko-Varsavskij Eparchialnyj Vestnik. (1878). 1878.11.15 (27) R. II. Nr 22.

Express Poranny .(1927). 14 sierpnia 1927. nr 274.

Historia jednego podwórka. (1926). Express Poranny. 15 stycznia 1926. nr 16.

Hram prepodobnogo Simeona Stolpnika v g. Kamence. (2019). [online] www.kamlib.by/literary_district/monuments/Cerkov%D1%8C%20Kamenec.php, [7.04.2019].

Kurjer Polski. (1902). 9 listopada 1902. nr 311.

Kurjer Poranny. (1926). 27 lipca 1926. nr 206.

Kurjer Poranny. (1929). 2 maja 1929. nr 120.

Kurjer Warszawski. (1835). nr 329.

Kurjer Warszawski. (1916), 12 marca 1916. nr 72.

Kurjer Warszawski. (1923). 21 listopada 1923. nr 320.

Kurjer Warszawski. (1927). 21 listopada 1927. nr 320.

Kurjer Warszawski. (1929). 15 lutego 1929. nr 45.

Kurjer Warszawski. (1934). 13 kwietnia 1934. nr 100.

Legenda o skarbach sztuki w soborze. (1924). Przegląd Wieczorny. 21 lutego 1924. nr 43.

Monitor Polski. (1923). nr 49.

Orzeł Biały. (1925). 8 listopada 1925. nr 45.

Prawosławne cerkwie na starych pocztówkach. (2019). [online] www.chram.com.pl, [7.04.2019.]

Projekt kościółka. (1924). Kurjer Poranny. 10 lutego 1924. nr 40.

Podstępna sprzedaż domu zbudowanego z cegieł soboru. (1935). Warszawski Dziennik Narodowy. 16 lipca 1935. nr 50.

Poświęcenie kościoła na Placu Saskim. (1916). Kurjer Polski. 26 lutego 1916. nr 57.

Przegląd Techniczny. (1923). 12 października 1923. nr 41-42.

Przegląd Wieczorny. (1926). 4 marca 1926. nr 51.

Simeonovskaâ cerkovʹ v Kamence. (2020). [online] www.kamenets.by/simeonovskaya-tserkov-v-kamentse, [7.04.2020].

Sprawozdanie stenograficzne ze 152 posiedzenia Sejmu Ustawodawczego z dnia 1 czerwca 1920 roku (2020) [online] http://dlibra.umcs.lublin.pl/dlibra/publication/7519E. [27.05.2020].

Sprawozdanie z działalności Zarządu m.st. Warszawy za rok 1926 i I kwartał 1927 (1928). Warszawa.

Cvetaev, D. V. (1898). Zapiska o domovoj cerkvi Varšavskoj pervoj mužskoj gimnazii. Varšava [Цветаев, Д. В. (1989). Записка о домовой церкви Варшавской первой мужской гимназии, Варшава].

Fryze, F., Chodorowicz, I. (1873). Przewodnik po Warszawie i jej okolicach na rok 1873 i 1874, z mapą miasta, mapami kolei żelaznych i drzeworytami, ułożony i wydany. Warszawa.

Kulagìn, A. M. (2001). Pravaslaǔnyâ hramy na Belarusì. Èncykl. daved. Mn.: Belèn, 2001. [Кулагін, А. М. (2001) Праваслаўныя храмы на Беларусі. Энцыкл. давед. Мн.: БелЭн].

Orłowicz, M. (1922). Krótki ilustrowany przewodnik po Warszawie. Warszawa: Wydawnictwo PTK.

Pachnowski, A. (1919). Nie burzyć, ale budować. Gazeta Świąteczna. 4 maja 1919. nr 1996.

Papierzyńska-Turek, M. (1989). Między tradycją a rzeczywistością. Państwo wobec prawosławia 1918-1939. Warszawa.

Paszkiewicz, P. (1991). Pod berłem Romanowów. Sztuka rosyjska w Warszawie 1815-1915. Warszawa.

Paszkiewicz, P. (1999). W służbie Imperium Rosyjskiego 1721-1917. Funkcje i treści ideowe rosyjskiej architektury sakralnej na zachodnich rubieżach Cesarstwa i poza jego granicami. Warszawa.

Ravâka R. (2011). Hram, adrodžany ǔ Baranavìčah. Intexpress [Равяка Р. (2011). Храм, адроджаны ў Баранавічах. Intexpress].

Sokoł, K. (2006). Rosyjska Warszawa. (A. Sosna, Tłum.). Białystok.

Sorwina, M. (2014). Varšava v kolʹce. W: Znanie-Sila, 11/2014 [Sorwina, M. (2014). Варшава в кольце. W: Знание-Сила, 11/2014].

Sulikowska-Bełczowska, A. (b.r.w.). Losy zabytków sztuki cerkiewnej w Rzeczypospolitej po odzyskaniu niepodległości. W: Stan badań nad wielokulturowym dziedzictwem dawnej Rzeczypospolitej – maszynopis. Archiwum prywatne autora.

Wachowicz, B. (1975). Ziemia uroczna Stefana Żeromskiego. Kraków: KAW.

Published

2020-11-12

How to Cite

Golimont, A. (2020). Salvages and urban legends -fate of the remnants of Alexander Nevsky cathedral in Warsaw. Elpis, (22), 69–77. https://doi.org/10.15290/elpis.2020.22.08

Issue

Section

Articles