O problemie ewolucji rosyjskiej literacko-krytycznej myśli o twórczości F.M. Dostojewskiego

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2023.25.06

Słowa kluczowe:

Dostojewski, znaczenie religijne, dostojewszczyzna, poczwienniczestwo, realizm ewangeliczny

Abstrakt

Artykuł przedstawia ewolucję stosunku rosyjskich krytyków literackich i filozofów do twórczości F.M. Dostojewskiego. Począwszy od uczonych ówczesnych pisarzowi, takich jak Wissarion Bieliński, zauważalne są ich polarne oceny: podziw dla debiutu Dostojewskiego, a następnie poważna krytyka jego późniejszych dzieł. Niezrozumienie twórczości pisarza pogłębiła jego polemika z okcydentalistami i liberałami. Nowe spojrzenie na jego dziedzictwo jest widoczne w pracach filozofów Srebrnego wieku, w tym Nikołaja Berdiajewa i Siemiona Franka. To właśnie oni zwrócili uwagę na głębokie religijne znaczenie powieści Dostojewskiego. W ostatnich latach Imperium Rosyjskiego i w pierwszej dekadzie porewolucyjnej powstaje społeczność uczonych — znawców twórczości Dostojewskiego. Jego przedstawiciele kontynuowali swoją działalność pod nową władzą, ale był to wybór między niezależną opinią (co oznaczało represje, jak w przypadku Michaiła Bachtina i Siergieja Fudela) a poddaniem się reżimowi (dzieła Leonida Grossmana, Arkadego Dolinina). Oprócz tego, ówcześni krytycy byli zmuszeni postrzegać arcydzieła pisarza przez pryzmat prac Lenina (na przykład Władimir Jermiłow). Począwszy od przełomu lat 80. i 90. XX wieku, uczeni w poszukiwaniu nowego podejścia interpretacyjnego powracają do idei filozofów Srebrnego wieku i coraz częściej zwracają uwagę na pierwiastek religijny w dziełach rosyjskiego klasyka. Tendencja ta jest kontynuowana i w XXI wieku.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Arsenʹev, N. S. (1972). O Dostoevskom: Četyre očerka. Brûsselʹ: Žiznʹ s Bogom.

Bahtin, M. M. (2002). Problemy poètiki Dostoevskogo. Moskva – Augsburg: Imwerden – Verlag.

Belov, S. V. (2013). Roman F. M. Dostoevskogo «Besy»: nekotorye aspekty vospriâtiâ. Vestnik Sankt-Peterburgskogo gosudarstvennogo instituta kulʹtury, 4 (17), s. 130-136.

Berdâev, N. A. (2018). Otkrovenie o čeloveke v tvorčestve Dostoevskogo, statʹi iz cikla o F. M. Dostoevskom. Moskva: T8RUGRAM.

Blank, K. (2019). Princip protivorečiâ v filosofii Dostoevskogo i russkoj religioznoj mysli Serebrânogo veka. Dostoevskij i mirovaâ kulʹtura. Filologičeskij žurnal, 2 (6), s. 109-123. doi: 10.22455/2619-0311-2019-2-109-123.

Bogdanova, O. A. (2019). Issledovateli Dostoevskogo v SSSR 1920-1930-h gg.: naučnoe soobŝestvo vs liminalʹnaâ gruppa. Novyj filologičeskij vestnik, 3 (50), s. 283-294. DOI: 10.24411/2072-9316-2019-00079

Borisova, V. V. i Šaulov, S. S. (2020). Dostoevskij na rubeže XX–XXI vekov: antinomii interpretacij. Neizvestnyj Dostoevskij, (4), s. 5-47. doi: 10.15393/j10.art.2021.5021.

Burenin, V. P. (1889, 8 dekabrâ). Kritičeskie očerki, Novoe Vremâ. [Буренин, В. П. (1889, 8 декабря). Критические очерки, Новое Время].

Burenin, V. P. (1891, 4 ânvarâ). Kritičeskie očerki (S. A. Andreevskij, Literaturnye čteniâ). Novoe Vremâ. [Буренин, В. П. (1891, 4 января). Критические очерки (С. А. Андреевский, Литературные чтения). Новое Время].

Burenin, V. P. (1868, 13 sentâbrâ). Romany: «Gospoda Obnoskovy» i «Idiot». Sankt-Peterburgskie Vedomosti, (92). [Буренин, В. П. (1868, 13 сентября). Романы: «Господа Обносковы» и «Идиот». Санкт-Петербургские Ведомости, (92)].

Volkova, E. A., Lihoradova, I. N., i Frolova, E. V. (2021). Istoričeskie vzglâdy F. M. Dostoevskogo v kontekste istoriografičeskogo analiza (k 200-letnemu ûbileû so dnâ roždeniâ). Bulletin Social-Economic and Humanitarian Research, 10 (12), s. 3-13. doi: 10.5281/zenodo.4498558

Gus, M. S. (1971). Idei i obrazy F. M. Dostoevskogo. Moskva: Hudožestvennaâ literatura.

Dmitriev, A. N. (2021). «Naš Dostoevskij»: prisvoenie kak samorazrušenie. Revue des Etudes Slaves, 3–4, t. 92, s. 487-505.

Dostoevskij, F. M. (2008). Besy. Moskva: Azbuka-klassika.

Dostoevskij, F. M. (1973). Bratʹâ Karamazovy. Moskva: Hudožestvennaâ literatura.

Dostoevskij, F. M. (2006). Zapiski o russkoj literature. Moskva: Èksmo.

Dubovickaâ, N. S. (2013). Rolʹ počvenničestva v formirovanii mirovozzreniâ F. M. Dostoevskogo. Vestnik universiteta, (21), s. 256-259.

Ermilov, V. V. (1956). F. M. Dostoevskij. Moskva: Gosudarstvennoe izdatelʹstvo hudožestvennoj literatury.

Zaharov, V. N. (2001). Hristianskij realizm v russkoj literature (postanovka problemy). Problemy istoričeskoj poètiki, (6), s. 5-20.

Kovner, A. G. (1873, 18 ânvarâ). Literaturnye i obŝestvennye kurʹezy. Golos, (18).

Kostenčuk M., Karavaeva, N. (2021, 23 marta). Vojna idej. Istoriko-kulʹturnoe dostoinstvo Rossii. IA Krasnaâ Vesna. [online] https://rossaprimavera.ru/article/abac57dc, [13.06.2022].

Kuzmin, M. A. (2000). Dnevnik 1905–1907. Sankt-Peterburg: Izdatelʹstvo Ivana Limbaha.

Proŝenko, A. A. (2021). F. M. Dostoevskij v pristrastnyh mneniâh felʹetonista i kritika V. P. Burenina. Neizvestnyj Dostoevskij, (3), s. 107-135. doi: 10.15393/j10.art.2021.5561.

Puŝaev, Û. V. (2020). Sovetskij Dostoevskij: Dostoevskij v sovetskoj kulʹture, ideologii i filosofii. Filosofskij žurnal, 13 (4), s. 102-118.

Solovʹev, V. S. (2016). Tri reči v pamâtʹ Dostoevskogo (vyderžki). Iskusstvo Evrazii, 2 (3), s. 186-189.

Syčev, A. A. (2016). M. M. Bahtin: žiznʹ na fone èpohi. Gumanitarij: aktualʹnye problemy gumanitarnoj nauki i obrazovaniâ, 1 (33), s. 38-48.

Frank, S. L. (1949). Svet vo tʹme. Pariž: Ymca-Press.

Černyšov, I. S. (2018). Prižiznennaâ kritika romana F. M. Dostoevskogo «Besy» v kontekste avtorskoj strategii izdaniâ romana. Novyj filologičeskij vestnik, 3 (46), s. 124-137. doi: 10.24411/2072-9316-2018-00044.

Opublikowane

2023-09-11

Jak cytować

Moćko, I. (2023). O problemie ewolucji rosyjskiej literacko-krytycznej myśli o twórczości F.M. Dostojewskiego. Elpis, (25), 65–72. https://doi.org/10.15290/elpis.2023.25.06

Numer

Dział

Artykuły