Kościół i społeczeństwo: miejsce i znaczenie śpiewów prawosławnych we współczesnym społeczeństwie

  • Владимир Лебецкий Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie
Słowa kluczowe: Cerkiew prawosławna, społeczeństwo, prawosławny śpiew cerkiewny

Abstrakt

Artykuł porusza pytania o znaczenie śpiewów prawosławnych w życiu współczesnego społeczeństwa, rozważa znaczenie ich występów na scenie koncertowej, poza praktyką liturgiczną, i analizuje repertuar liturgiczny oraz dominujące czynniki konieczne dla kompozytora, który zaczyna tworzyć dzieła prawosławne. W tym samym czasie festiwale śpiewów prawosławnych, ich sfery wpływów na słuchaczy i społeczeństwo są usystematyzowane i porównywane.

Bibliografia

Levashev, Ye. (1994). Traditsionnyye zhanry Pravoslavnogo pevcheskogo iskusstva v tvorchestve russkikh kompozitorov ot Glinki do Rakhmaninova 1825 – 1917. Moskva: Nezavisimyy Izdatelskiy Tsentr TekhnoInfo [Левашев, Е. (1994). Традиционные жанры Православного певческого искусства в творчестве русских композиторов от Глинки до Рахманинова 1825 – 1917. Москва: Независимый Издательский Центр ТехноИнфо].

Baluyeva, N. (2012). Regent: sud’ba I sluzheniye. Protoiyerey Mikhail Fortunato. Moskva: Yazyki slavyanskoy kul’tury [Балуева, Н. (2012). Регент: судьба и служение. Протоиерей Михаил Фортунато. Москва: Языки славянской культуры].

Gubonin, M. (2015). Russkaya dukhovnaya muzyka v dokumentakh i materialakh. T. IX. Russkoye pravoslavnoye tserkovnoye peniye v XX veke: Sovetskiy period. Kn. 1: 1920 – 1930-ye gody. Ch. 1. Moskva: Yazyki slavyanskoy kul’tury [Губонин, М. (2015). Русская духовная музыка в документах и материалах. Т.IX. Русское православное церковное пение в XX веке: Советский период. Кн. 1: 1920 – 1930-е годы. Ч.1. Москва: Языки славянской культуры].

Gustova, L. (2005). Prazdnik pravoslavnogo iskusstva. Muzykal’naya academia. № 2. 2005. S. 142 – 146. Moskva: Izdatel’stvo “Kompozitor” [Густова, Л. (2005). Праздник православного искусства. Музыкальная академия. № 2. 2005. С. 142 – 146. Москва: Издательство «Композитор»].

Gustova, L., Denisov, N. (2005). Mitropolit Filaret: Budu pet’ Bogu moyemu, dokole yesm’. Muzykal’naya academia. № 1. 2005. S. 1 – 5. Moskva: Izdatel’stvo “Kompozitor” [Густова, Л., Денисов, Н. (2005). Митрополит Филарет: Буду петь Богу моему, доколе есмь. Музыкальная академия. №1. 2005. С. 1 – 5. Москва: Издательство «Композитор»].

Kozhenkova, A. (2012). Znakovaya priroda muzyki. Molodoy uchenyy. №1(36)/2012 T. II. S. 159 – 162. Chita: Izdatel’stvo Molodoy uchenyy [Коженкова, А. (2012). Знаковая природа музыки. Молодой ученый. №1(36)/2012 Т. II. C. 159 – 162. Чита: Издательство Молодой ученый].

Opublikowane
2019-11-26
Jak cytować
Лебецкий, В. (2019). Kościół i społeczeństwo: miejsce i znaczenie śpiewów prawosławnych we współczesnym społeczeństwie. Elpis, (21), 9-13. https://doi.org/10.15290/elpis.2019.21.01
Dział
Artykuły