Nauczanie o przemianie darów w eucharystologicznej koncepcji św. Mikołaja Kabasilasa
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.11Ключевые слова:
św. Mikołaj Kabasilas, Eucharystia, przemiana darów, dziękczynienie, ofiaraАннотация
Niniejszy artykuł jest teologiczną analizą poglądów św. Mikołaja Kabasilasa, XIV-wiecznego bizantyjskiego teologa, na temat przemiany darów eucharystycznych (chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa). Jego refleksja jest odpowiedzią na trwający od średniowiecza spór między Kościołem Wschodnim i Zachodnim, dotyczący momentu uświęcenia darów podczas Świętej Liturgii. Rozważania teologa są o tyle ważne i ciekawe, że bazują na różnych metodach i dziedzinach teologicznych. Do najważniejszych należą m.in. analiza tekstów liturgicznych, egzegeza biblijna, odwołania patrystyczne, a nawet dogmatyczna refleksja chrystologiczna. Tekst ten stanowi ważny głos w dialogu między Wschodem a Zachodem w zakresie rozumienia Eucharystii. Dla tradycji prawosławnej poglądy św. Mikołaja Kabasilasa są jednym z fundamentów sakramentologii, a jego refleksje mają niezwykle ważne znaczenie eklezjologiczne i liturgiczne. Jednym z ważniejszych punktów nauczania teologa jest nauka o przemianie (μεταβολή) darów. Św. Mikołaj Kabasilas stwierdza, że przemiana darów (chleba i wina) w Ciało i Krew Chrystusa dokonuje się nie przez słowa ustanowienia, ale dzięki modlitwie epiklezy i działaniu Ducha Świętego. Na powyższej prawdzie opierają się kolejne wnioski, które formułuje uczony. Dotyczą one m.in. roli kapłana, prawdziwości i realizmu przemiany, dualistycznego charakteru przemiany, roli modlitwy do Boga Ojca oraz istoty sakramentu.
Скачивания
Библиографические ссылки
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, (2013). Opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, wydanie piąte, Poznań: Pallotinum.
Cabasilas Nikolaos, (1967). Ἑρμηνεία τῆς θείας Λειτουργίας [w:] Sacrae Liturgiae interpretatio, (ed. S. Salaville) Paris: Editions du Cerf.
Czinownik archijerejskoho służenija, (1982). Moskwa: Izdanije Moskowskoj Patriarchii.
Jan Chryzostom, (1936). Święta Liturgia. (tłum. zbiorowe). Warszawa: Drukarnia Synodalna.
Sewastianowicz, O. (2009). Teologia epiklezy eucharystycznej w ujęciu teologów prawosławnych i próba jej oceny w świetle teologii katolickiej (praca doktorska). Wrocław: Papieski Fakultet Teologiczny.
Загрузки
Опубликован
Как цитировать
Выпуск
Раздел
Лицензия
Copyright (c) 2025 Piotr Awksentiuk

Это произведение доступно по лицензии Creative Commons «Attribution-ShareAlike» («Атрибуция — На тех же условиях») 4.0 Всемирная.
Подробные условия лицензии CC BY-SA (Атрибуция - на тех же условиях) доступны на веб-сайте Creative Commons - ссылка на сайт.
Автор должен заполнить и отправить в редакцию (elpis@uwb.edu.pl) заполненное и подписанное соглашение об авторских правах вместе с заявлением об оригинальности статьи и вкладе автора в статью. Скачать файл соглашения: ЗДЕСЬ

