Rytualna (nie)czystość – staro- czy/i nowotestamentowa, rzeczywista czy domniemana, uzasadniona czy „utarta”?

Autor

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.15

Słowa kluczowe:

rytualna nieczystość, prawo kanoniczne, duszpasterstwo, liturgika, historia

Abstrakt

Materiał przedstawiony w artykule ukazuje wielopłaszczyznową problematykę zagadnienia „rytualnej nieczystości” w prawosławnym chrześcijaństwie. Przekonanie o „nieczystości” kobiet i mężczyzn w okolicznościach związanych z seksem i seksualnością przekazywane było z pokolenia na pokolenie jako powszechnie akceptowana „utarta prawda” i nie było przez to ani kwestionowane, ani też należycie uzasadniane. Próby wyjaśnienia czy usprawiedliwienia wynikających z „nieczystości” ograniczeń i zakazów utrudnia wskazany w artykule drastyczny brak opracowań na ten „najtrudniejszy i najbardziej drażliwy do rozważań” temat. Przytoczone teksty źródłowe – biblijne, kanoniczne i patrystyczne – ukazują zarówno różnice w traktowaniu starotestamentowych reguł Prawa Mojżeszowego w historii chrześcijaństwa, jak również ujawniają poprawne prawosławne podejście do zagadnienia, które jest „mało zrozumiałe i często kojarzone z formą przesądu, który często uchodzi za nauczanie Cerkwi”. Cytowane opracowania teologów zajmujących się tym zagadnieniem uświadamiają, że kwestia rytualnej „nieczystości”, w szczególności kobiet, nie jest problemem społeczno‑ kulturowym czy „zwyczajowym”, ale dotyczy najważniejszych kwestii naszej chrześcijańskiej wiary – dogmatu o Wcieleniu Syna Bożego i Jego dzieła zbawienia. Prezentacja opracowań dostępnych w obszernej, ale ciągle mało znanej anglo- i rosyjskojęzycznej literaturze przedmiotu, ma zachęcić do szerszej debaty na ten temat i spowodować publikację stosownych opracowań na temat cerkiewnych obrzędów naznaczonych kłopotliwym brzemieniem „nieczystości”.

Downloads

Download data is not yet available.

Bibliografia

Atanazy, biskup Aleksandrii, św. (2009). List do mnicha Ammuna. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.), (s. 23*-26*). Kraków: WAM.

Babik, M. (2009). Słownik biblijny: małżeństwo, rodzina, seksualność. Kraków: WAM. Wyższa Szkoła Filozoficzno‑Pedagogiczna „Ignatianum”.

Boženov, A. (2006). Rozważania o nieczystości I i II. [online] http://cerkiew.info/pl/biblioteka/artykuly/49 i http://cerkiew.info/pl/biblioteka/artykuly/50, [28.06.2025].

Breck, J. (1998). The Sacred Gift of Life. Orthodox Christianity and Bioethics. Crestwood, New York: SVS Press.

Bulgakov, S. (1913). Nastol’naja kniga svjaščenno‑cerkovnoslužitielja. Harkov. [Булгаков, С. (1913). Настольная книга священно‑церковнослужителя. Харьков].

Constantinou, E. (2016). Księga kapłańska. Rozważania o nieczystości – tłumaczenie fragmentu audycji z serii Search the Scriptures prawosławnej rozgłośni Ancient Faith Radio. [online] https://swiezymokiem.wordpress.com/2016/02/, [14.06.2025].

Department of Religious Education, Orthodox Church in America (red.) (1980). Women and Men in the Church. A Study on the Community of Women and Men in the Church. New York: Syosset.

Dionizy Aleksandryjski, św. (2009). List do Bazylidesa 2. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.), (s. 1*–5*). Kraków: WAM.

Fitzgerald, K. (1988). Orthodox Women and Pastoral Praxis. Observations and Concerns for the Church in America. W: Theodore Stylianopoulos (red.). Orthodox perspectives on pastoral praxis: papers of the Intra‑Orthodox Conference on Pastoral Praxis (24–25 September 1986) celebrating the 50th anniversary of Holy Cross Greek Orthodox School of Theology (1937–1987). s. 101–126. Brookline, Mass.: Holy CrossOrthodox Press.

Frost, C.F. (2012). Purify Her Uncleanness. [online] https://www.firstthings.com/web‑exclusives/2012/12/purify‑her-uncleanness, [14.06.2025].

Glibetić, N. (2021). Orthodox Liturgical Rites at Pregnancy Loss: Ritual Responses to Miscarriage, Stillbirth, and Abortion in Late Byzantium. W: Journal of Orthodox Christian Studies 4.2: 151–179, Baltimore, Johns Hopkins University Press [online] https://www.academia.edu/76377282/Orthodox_Liturgical_Rites_at_Pregnancy_Loss_Ritual_Responses_to_Miscarriage_Stillbirth_and_Abortion_in_Late_Byzantium_corrected_?email_work_card=view‑paper [14.06.2025].

Grigorij Velikij (Dvoeslov), svâtitel’. (1817). Pis’mo Avgustinu, episkopu Anglijskomu. W: Voskresnoe čtenie, (22, s. 197–199). [Григорий Великий (Двоеслов), святитель. (1817). Письмо Августину, епископу Английскому. W: Воскресное чтение, (22, s. 197–199)]. [online] https://azbyka.ru/otechnik/Grigorij_Dvoeslov/pismo‑avgustinu-episkopu‑anglijskomu, [28.06.2025]

Jan Chryzostom, św. (1956). Homily III. W: Nicene Post‑Nicene Fathers (NPNF). First Series, (t. 13, s. 529–30). Philip Schaff, ed. Eerdmans.

Kanony Hipolita (wersja arabska) (2009). W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.). Kraków: WAM, s. 176*–203*.

Kapsalis, M.-F.P. (1998). The Canons of Ritual Uncleanness and Women in the Orthodox Church. Coptic Church Review 19(4). s. 110–121. [online] https://uploads.strikinglycdn.com/files/1165abc9‑aef3-04f25-9298-eb608ae3149c/4(1).pdf, [14.06.2025].

Klemens Aleksandryjski. (1994). Kobierce zapisków filozoficznych dotyczących prawdziwej wiedzy, (J. Niemirska‑Pliszczyńska, tłum.). Warszawa: IW PAX/ATK.

Konstytucje Apostolskie i Kanony Pamfilosa z apostolskiego synodu w Antiochii, Prawo kanoniczne świętych Apostołów, Kary świętych Apostołów dla upadłych, Euchologion Serapiona. (2007). (S. Kalinkowski i A. Caba, tłum.). Kraków: WAM.

Larin, Sr.V. (2008). What is “Ritual Impurity” and Why? W: St Vladimir’s Theological Quarterly 52:3–4, s. 275–292. [online] https://www.pravmir.com/article_660.html; https://theinnerkingdom.wordpress.com/2010/07/15/on‑ritual-impurity‑by-nun‑vassa-larin, [14.06.2025].

Leksykon teologiczny. (2002). Kraków: WAM.

Łach, S. (1985). Czystość kultyczna [hasło]. W: Encyklopedia katolicka, t. 3., s. 938–939.

Łukaszewicz, D. (2015). Zeszłoroczna pisanka. [online] https://artos‑polska.blogspot.com/2015/01/zeszoroczna‑pisanka.html, [25.05.2025]

Markunas, A., Uczitiel, T. (1999). Leksykon chrześcijaństwa rosyjsko‑polski i polsko‑rosyjski. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.

McKim, D.K. (1996). Westminster Dictionary of Theological Terms. Westminster: John Knox Press, Westminster.

O’Collin,s G., Farrugia, E.G. (2002). Leksykon pojęć teologicznych i kościelnych z indeksem angielsko‑polskim. Kraków: WAM.

O’Collins, G., Farrugia, E.G. (1993). Zwięzły słownik teologiczny; przeł. [z ang.] Jan Ożóg. Kraków: WAM.

Parhomenko, K. (2010). Čistoe i nečistoe. [Пархоменко, K. Чистое и нечистое]. [online] https://azbyka.ru/forum/xfa‑blog-entry/chistoe-i-nechistoe.17, [25.06.2025].

Parhomenko, K. (2011). O tak nazyvaemoj ženskoj nečistote. [Пархоменко, K. О так называемой женской нечистоте]. [online] https://azbyka.ru/parkhomenko/o-tak‑nazyvaemoj-zhenskoj‑nechistote.html, [25.06.2025].

Passakos, D. (2002). “Clean and Unclean in the New Testament: Implications for Contemporary Liturgical Practices”. W: Greek Orthodox Theological Review, 47, s. 1–4.

Pavle, patriarch serbskij. (2002). Možet li ženščina vsegda poseščat’ hram? W: Vestnik Germanskoj Eparchii, 2, s. 18–21. [online] https://rocor.de/assets/downloads/vestnik/V2002_2.pdf, [28.06.2025].

Pavle, patriarcha serbski. (2003). Czy kobieta zawsze może wchodzić do świątyni? (K. Charkiewicz, tłum.). W: Wiadomości PAKP 2003/2. [online] https://wiadomosci.cerkiew.pl/news.php?id_n=3710&id=1, [28.06.2025].

Przyczyna, W., Czarnecka, K., Ławreszuk, M. (red.). (2022). Słownik polskiej terminologii prawosławnej. Białystok: Wydawnictwo Uniwersytetu w Białymstoku. (SPTP)

Rahner, K., Vorgrimler, H. (1987). Mały słownik teologiczny, (T. Mieszkowski i P. Pachciarek, tłum.). Warszawa: Pax.

Regule, T. (2014). Women and the Canons of the Church: A Difficult Relationship. [online] https://orthodoxdeaconess.org/wp‑content/uploads/2015/03/VolosConf‑CanonLaw-Paper‑Tregule-Fin.pdf [25.05.2024].

Rienecker, F., Mayer, G. (1999). Lexikon zur Bibel. Rineker F., Majer G.-M. (1999). Biblejskaia Encikłopediia Brokgauza. Rossijskoe Biblejskoe Obshchestvo. https://azbyka.ru/otechnik/Spravochniki/biblejskaja‑entsiklopedija-brokgauza/4625, [28.06.2025].

Sveshnikov, S. (2009). On “Ritual Impurity”: In Response to Sister Vassa (Larin). [online] https://www.pravmir.com/article_663.html, [25.05.2024].

Sveshnikov, S. (2009a). More to the Point: Should Nuns Light Their Icon Lamps? [online] https://www.pravmir.com/article_667.html, [25.06.2024].

Synek, E. (2006). „Wer aber nicht völlig rein ist an Seele und Leib...“. Reinheitstabus im Orthodoxen Kirchenrecht, Egling an der Paar: Kovar.

Tymoteusz, biskup Aleksandrii. (2009). Odpowiedzi prawne na pytania postawione mu przez biskupów i duchownych. W: Kanony Ojców Greckich. (S. Kalinkowski, tłum.). Kraków: WAM, s. 91*–97*.

Wehr, K. (2011). Understanding ritual purity and sin in the churching of women: from ontological to pedagogical to eschatological, „St. Vladimir’s Theological Quarterly”, 55/1. [online] https://orthochristian.com/59516.html, [23.07.2025].

Wehr, K. (2016). Obrzęd wprowadzenia do świątyni (cs. wocerkowlenija). [online] https://swiezymokiem.wordpress.com/2016/02/13/obrzed‑wprowadzenia-do‑swiatyni-cs‑wocerkowlenija/#_ednref6, [25.06.2025].

Wnuk‑Lisowska, E. (2001). Czystość kultyczna [hasło]. W: Religia. Encyklopedia PWN, t. 3. Wydawnictwo Naukowe PWN SA, s. 167–168.

Znosko, A. (1978). Kanony Kościoła prawosławnego w przekładzie polskim. Warszawa: ChAT.

Pobrania

Opublikowane

2025-11-14

Jak cytować

Misijuk, W. (2025). Rytualna (nie)czystość – staro- czy/i nowotestamentowa, rzeczywista czy domniemana, uzasadniona czy „utarta”?. Elpis, (27), 195–215. https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.15

Numer

Dział

Artykuły

Podobne artykuły

<< < 

Możesz również Rozpocznij zaawansowane wyszukiwanie podobieństw dla tego artykułu.