Nauczanie o przemianie darów w eucharystologicznej koncepcji św. Mikołaja Kabasilasa
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2025.27.11Słowa kluczowe:
św. Mikołaj Kabasilas, Eucharystia, przemiana darów, dziękczynienie, ofiaraAbstrakt
Niniejszy artykuł jest teologiczną analizą poglądów św. Mikołaja Kabasilasa, XIV-wiecznego bizantyjskiego teologa, na temat przemiany darów eucharystycznych (chleba i wina w Ciało i Krew Chrystusa). Jego refleksja jest odpowiedzią na trwający od średniowiecza spór między Kościołem Wschodnim i Zachodnim, dotyczący momentu uświęcenia darów podczas Świętej Liturgii. Rozważania teologa są o tyle ważne i ciekawe, że bazują na różnych metodach i dziedzinach teologicznych. Do najważniejszych należą m.in. analiza tekstów liturgicznych, egzegeza biblijna, odwołania patrystyczne, a nawet dogmatyczna refleksja chrystologiczna. Tekst ten stanowi ważny głos w dialogu między Wschodem a Zachodem w zakresie rozumienia Eucharystii. Dla tradycji prawosławnej poglądy św. Mikołaja Kabasilasa są jednym z fundamentów sakramentologii, a jego refleksje mają niezwykle ważne znaczenie eklezjologiczne i liturgiczne. Jednym z ważniejszych punktów nauczania teologa jest nauka o przemianie (μεταβολή) darów. Św. Mikołaj Kabasilas stwierdza, że przemiana darów (chleba i wina) w Ciało i Krew Chrystusa dokonuje się nie przez słowa ustanowienia, ale dzięki modlitwie epiklezy i działaniu Ducha Świętego. Na powyższej prawdzie opierają się kolejne wnioski, które formułuje uczony. Dotyczą one m.in. roli kapłana, prawdziwości i realizmu przemiany, dualistycznego charakteru przemiany, roli modlitwy do Boga Ojca oraz istoty sakramentu.
Downloads
Bibliografia
Pismo Święte Starego i Nowego Testamentu w przekładzie z języków oryginalnych, (2013). Opracował zespół biblistów polskich z inicjatywy Benedyktynów Tynieckich, wydanie piąte, Poznań: Pallotinum.
Cabasilas Nikolaos, (1967). Ἑρμηνεία τῆς θείας Λειτουργίας [w:] Sacrae Liturgiae interpretatio, (ed. S. Salaville) Paris: Editions du Cerf.
Czinownik archijerejskoho służenija, (1982). Moskwa: Izdanije Moskowskoj Patriarchii.
Jan Chryzostom, (1936). Święta Liturgia. (tłum. zbiorowe). Warszawa: Drukarnia Synodalna.
Sewastianowicz, O. (2009). Teologia epiklezy eucharystycznej w ujęciu teologów prawosławnych i próba jej oceny w świetle teologii katolickiej (praca doktorska). Wrocław: Papieski Fakultet Teologiczny.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2025 Piotr Awksentiuk

Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Szczegółowe warunki licencji CC BY-SA (Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach) dostępne jest na stronie Creative Commons - link.
Autor musi wypełnić i przesłać na adres redakcji (elpis@uwb.edu.pl) uzupełnioną i podpisaną umowę autorską wraz z oświadczeniem o oryginalności artykułu i wkładzie autora w powstanie artykułu. Plik umowy do pobrania: TUTAJ


