Prawosławne ośrodki życia monastycznego na Ziemi Drohiczyńskiej
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2022.24.14Słowa kluczowe:
monastycyzm, monaster, Ziemia Drohiczyńska, prawosławieAbstrakt
Przeszłość zakonna Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego jest bardzo bogata. Monastycyzm stanowił i stanowi nieodzowny element tradycji i życia Kościoła Prawosławnego. Aby uzyskać autokefalię, należy posiadać klasztory, jest to jeden z warunków, które musi spełniać Kościół Prawosławny. Dlatego też żaden z lokalnych Kościołów Prawosławnych nie ma prawa do kanonicznej niezależności i nie może być w pełni sformowany bez stanu zakonnego. Bowiem to klasztory są właśnie szkołą duchową przyszłych biskupów. W niniejszym artykule omówiona została geneza życia monastycznego na Ziemi Drohiczyńskiej. Omówione zostało pokrótce znaczenie życia monastycznego w prawosławiu. Przedstawiono początki życia monastycznego na Ziemi Drohiczyńskiej – przenikanie chrześcijaństwa. Uwaga skupiona została na rozwoju Prawosławia na terenie miasta Drohiczyna. Omówiona została historia powstania Monasteru Przemienia Pańskiego, Monasteru Św. Ducha na terenie Drohiczyna oraz Monasteru w Wirowie.
Downloads
Bibliografia
Akty izdawajemyje Wileńskoju Archeograficzeskoju Kommisieju dla razbora driewnich aktów w Wilnie, Wilno 1865-1914. AWAK
Archiwum Jugo-Zapadnoj Rossii, izdawajemyj Kommissijeju pri Kijewskom, Podolskom i Wołynskom Gienieral-Gubiernatorie, AJZR
Archiwum Główne Akt Dawnych Warszawa AGAD
Archiv Petersburskawo Otdielenija Instituta Istorii Akademi Nauk Rosji APOII
Biblioteka im. Ossolińskich. Wrocław.
Charkiewicz, J. (1997). Monaster w Wirowie, Czasopis , nr 5(76), s.17-18.
Jabłonowski, A. (1909). Źródła dziejowe, t. XVII, Polska XVI w. pod względem geograficzno-statystycznym, t. VI, cz. I, Podlasie. Warszawa.
Jaroszewicz, J. (1847). Drohiczyn, opis historyczny. Wilno.
Kazimierski, J. i Charkiewicz, J. (red.) (1982). Dzieje Sokołowa Podlaskiego i jego regionu. Warszawa: Wydawnictwo PWN.
Mironowicz, A. (1991). Podlaskie ośrodki i organizacje prawosławne w XVI i XVII wieku. Białystok: Archidiecezja Prawosławna Białostocko-Gdańska, Uniwersytet Warszawski Filia w Białymstoku.
Orłowskij, P. (1891). Materiały dlja historii żywszych w priedielach Polszi Drohiczinskich Troickogo i Pieroobrażenskogomonastyriej. Chełmsko-Warszawskije Jeparchialnyje Wiedomosti, 15. (8, 126-128).
Orłowskij, P. (1894). Zamietka o bywszich w Polsze Drohiczinskich monastyrach. Chełmsko-Warszawskije Jeparchialnyje Wiedomosti, 18. (15, 250-251).
Pismo Świętego Starego i Nowego Testamentu Biblia tysiąclecia. (2007). Poznań.
Ryżewski, G. (red.). (2006). Sokołów Podlaski Dzieje miasta i okolic. Białystok – Sokołów Podlaski: Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Regionalny Ośrodek Badań i Zabytków w Białymstoku.
Sawicki, D. ks. (2003). Historia Klasztoru Św. Św. Marty i Marii na Św. Górze Grabarce Ze Szczególnym Uwzględnieniem Miejscowego Kultu Chrystusa Zbawiciela. Rozprawa doktorska. Chrześcijańska Akademia Teologiczna w Warszawie. Warszawa.
Sosna G. (1981). Drohiczyn. Historia miasta i dzieje prawosławia. Wiadomości Polskiego Autokefalicznego Kościoła Prawosławnego. z. 1-2, s.122-123.
Sosna G. (1978). Historyczny zarys Kościoła prawosławnego od zarania dziejów do chwili obecnej na terenie województwa białostockiego. Wiadomości Polskiego Autokefalicznego Kościoła prawosławnego. z.3-4, s. 63. Volumina Legum. t.4, t. 5.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2022 Mirosław Demczuk
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe warunki licencji CC BY-SA (Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach) dostępne jest na stronie Creative Commons - link.
Autor musi wypełnić i przesłać na adres redakcji (elpis@uwb.edu.pl) uzupełnioną i podpisaną umowę autorską wraz z oświadczeniem o oryginalności artykułu i wkładzie autora w powstanie artykułu. Plik umowy do pobrania: TUTAJ