Vyatka priest and teacher-methodologist N. N. Blinov

Authors

  • Vladimir Pomelov университет ФГБОУ ВО «Вятский государственный университет», кафедра педагогики, Россия https://orcid.org/0000-0002-3813-7745
  • Lûdmila Saharova ФГБОУ ВО Кировский ГМУ Минздрава РФ, кафедра гуманитарных и социальных наук, Россия https://orcid.org/0000-0002-6445-6416
  • Vasilij Saharov ФГБОУ ВО «Вятский государственный университет», кафедра педагогики, Россия https://orcid.org/0000-0002-0155-6188

DOI:

https://doi.org/10.15290/elpis.2021.23.09

Abstract

The article reveals the pedagogical and methodological activities of the famous Vyatka priest and teacher-methodologist N.N. Blinov, who clearly showed himself to be a priest, a practical teacher, a methodologist of primary education, a local historian and a researcher of the history of the Udmurt people. The theoretical and practical work of N. N. Blinov is a bright page in the history of the Vyatka region.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A. N. (1894). Recenziâ na knigu I. Silʹčenko «Rodnaâ azbuka» (Odessa, 1893). Russkaâ škola.(5–6), 290.

Berdinskih, V. A. (1997). Vâtskij sunduk: Zanimatelʹnoe kraevedenie.

Blinov, N. N. (1873) Zamečaniâ dlâ učitelej o klassnyh zanâtiâh po knige «Učenʹe-svet» N. Blinova.

Blinov, N. N. (1875). O sposobah obučeniâ predmetam učebnogo kursa.

Blinov, N. N. (1991). Stradaniâ velikogo učitelâ, Gospoda i Spasitelâ našego Iisusa Hrista (dlâ semejnogo čteniâ). Uralʹskij sledopyt (3 8), 15-19.

Blûm, A. V. (1976). F. F. Pavlenkov v Vâtke.

Bogdanovič, A. I. (1898). «Učenye» otkrytiâ N. N. Blinova v voprose o votâkah i ih kulʹture . Mir Božij (12), 12–22.

Bunakov, N. F. (1892). Blinov Nikolaj Nikolaevič.V kn.: Kritikobiografičeskij slovarʹ russkih pisatelej i učenyh / sost. S. A. Vengerov. t. 3, s. 381–389. Sankt-Peterburg.

Bunakov, N. F. (1953). Kak â stal i kak perestal bytʹ«učitelem učitelej». W: Izbr.ped. soč. s. 328–395.

Bunakov, N. F. (1909). Moâ žiznʹ, v svâzi s obŝerusskoj žiznʹû, preimuŝestvenno provincialʹnoj. 1837-1905.

Gorbunov, Û. A. (1981). Danʹ svoemu vremeni. Ural, (2), 175–184.

Gorbunov, Û. A. (1991). Stradaniâ velikogo učitelâ. Uralʹskij sledopyt, (7), 2–5.

Izergina, N. P. (1990). Literaturnaâ žiznʹ Vâtki (s. 206).

Konstantinov, N. A., Struminskij, V. Â. (1953). Očerkipo istorii načalʹnogo obrazovaniâ v Rossii.

Pavlenkovf, F. (1887). Obʺâsnenie k «Naglâdnojazbuke» (Klûč k čteniû i pisʹmu po kartinkam).

Petrov, V. A. (1954) Zemskaâ načalʹnaâ škola v Vâtskoj gubernii: dis. … kand. ped. nauk.

Povarova, E. V. (1980). Naučno-pedagogičeskaâ deâtelʹnostʹ prepodavatelej Peterburgskoj učitelʹskoj seminarii. Sovetskaâ pedagogika, (6), 117–122.

Pomelov, V. B. (1998). Pervyj vâtskij avtor učebnikov I.F. Âkovkin. W: Petrâevskie Čteniâ – 98.

Prutkovskaâ, R. A. (1969). Stanovlenie i razvitie programmy i učebnika istorii srednej školy v Rossii (konec XVIII – do načala 60-h gg. XIX v.): dis. … kand. ist. nauk.

Semenov, D. D. (1953). Opyt pedagogičeskoj kritiki russko-jèlementarno-učebnoj literatury (1887–1888). W: Izbr. ped. soč.

Ušinskij, K. D. (1989a). O pervonačalʹnom prepodavanii russkogo âzyka. W: Sobr. soč. 6 t. (t. 4, s. 8-22).

Ušinskij, K. D. (1989b). Predislovie (k knige «Detskij mir»). W: Sobr. soč. 6 t. (t.3, s.8-20).

Ušinskij, K. D. (1989c). Predstavlenie v sovet vospitatelʹnogo obŝestva: Ob izdanii knigi dlâ čteniâ. W: Sobr. soč. 6 t. (t.3, s.6-7).

Ušinskij, K. D. (1989d). Rodnoe slovo. Kniga dlâ učaŝih. W: Sobr. soč. 6 t., t. 4. s. 24-88.

Ušinskij, K. D. (1989e). Cvety moskovskoj pedagogii na peterburgskoj počve. W: Sobr. soč. 6 t. (t.3. s.474-496).

Čehov, N. V. (1912) Narodnoe obrazovanie v Rossii s 60-h gg. XIX v. (s. 224).

CGIA RF. F. 734. Op. 36. 1874. D. 26. L. 490–492.

Published

2021-09-23

How to Cite

Pomelov, V., Saharova, L., & Saharov, V. (2021). Vyatka priest and teacher-methodologist N. N. Blinov. Elpis, (23), 77–87. https://doi.org/10.15290/elpis.2021.23.09

Issue

Section

Articles