Wiacki ksiądz i nauczyciel-metodolog N. N. Blinov
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2021.23.09Abstrakt
Artykuł ukazuje działalność pedagogiczną i metodologiczną słynnego księdza Wiackiego i nauczyciela-metodologa N.N. Blinova, który dał się poznać jako ksiądz, praktyczny nauczyciel, metodolog edukacji podstawowej, lokalny historyk, badacz historii ludu Udmurtów. Teoretyczne i praktyczne opracowania N. N. Blinova tworzą jasną kartę historii regionu Wiackiego.
Downloads
Bibliografia
A. N. (1894). Recenziâ na knigu I. Silʹčenko «Rodnaâ azbuka» (Odessa, 1893). Russkaâ škola.(5–6), 290.
Berdinskih, V. A. (1997). Vâtskij sunduk: Zanimatelʹnoe kraevedenie.
Blinov, N. N. (1873) Zamečaniâ dlâ učitelej o klassnyh zanâtiâh po knige «Učenʹe-svet» N. Blinova.
Blinov, N. N. (1875). O sposobah obučeniâ predmetam učebnogo kursa.
Blinov, N. N. (1991). Stradaniâ velikogo učitelâ, Gospoda i Spasitelâ našego Iisusa Hrista (dlâ semejnogo čteniâ). Uralʹskij sledopyt (3 8), 15-19.
Blûm, A. V. (1976). F. F. Pavlenkov v Vâtke.
Bogdanovič, A. I. (1898). «Učenye» otkrytiâ N. N. Blinova v voprose o votâkah i ih kulʹture . Mir Božij (12), 12–22.
Bunakov, N. F. (1892). Blinov Nikolaj Nikolaevič.V kn.: Kritikobiografičeskij slovarʹ russkih pisatelej i učenyh / sost. S. A. Vengerov. t. 3, s. 381–389. Sankt-Peterburg.
Bunakov, N. F. (1953). Kak â stal i kak perestal bytʹ«učitelem učitelej». W: Izbr.ped. soč. s. 328–395.
Bunakov, N. F. (1909). Moâ žiznʹ, v svâzi s obŝerusskoj žiznʹû, preimuŝestvenno provincialʹnoj. 1837-1905.
Gorbunov, Û. A. (1981). Danʹ svoemu vremeni. Ural, (2), 175–184.
Gorbunov, Û. A. (1991). Stradaniâ velikogo učitelâ. Uralʹskij sledopyt, (7), 2–5.
Izergina, N. P. (1990). Literaturnaâ žiznʹ Vâtki (s. 206).
Konstantinov, N. A., Struminskij, V. Â. (1953). Očerkipo istorii načalʹnogo obrazovaniâ v Rossii.
Pavlenkovf, F. (1887). Obʺâsnenie k «Naglâdnojazbuke» (Klûč k čteniû i pisʹmu po kartinkam).
Petrov, V. A. (1954) Zemskaâ načalʹnaâ škola v Vâtskoj gubernii: dis. … kand. ped. nauk.
Povarova, E. V. (1980). Naučno-pedagogičeskaâ deâtelʹnostʹ prepodavatelej Peterburgskoj učitelʹskoj seminarii. Sovetskaâ pedagogika, (6), 117–122.
Pomelov, V. B. (1998). Pervyj vâtskij avtor učebnikov I.F. Âkovkin. W: Petrâevskie Čteniâ – 98.
Prutkovskaâ, R. A. (1969). Stanovlenie i razvitie programmy i učebnika istorii srednej školy v Rossii (konec XVIII – do načala 60-h gg. XIX v.): dis. … kand. ist. nauk.
Semenov, D. D. (1953). Opyt pedagogičeskoj kritiki russko-jèlementarno-učebnoj literatury (1887–1888). W: Izbr. ped. soč.
Ušinskij, K. D. (1989a). O pervonačalʹnom prepodavanii russkogo âzyka. W: Sobr. soč. 6 t. (t. 4, s. 8-22).
Ušinskij, K. D. (1989b). Predislovie (k knige «Detskij mir»). W: Sobr. soč. 6 t. (t.3, s.8-20).
Ušinskij, K. D. (1989c). Predstavlenie v sovet vospitatelʹnogo obŝestva: Ob izdanii knigi dlâ čteniâ. W: Sobr. soč. 6 t. (t.3, s.6-7).
Ušinskij, K. D. (1989d). Rodnoe slovo. Kniga dlâ učaŝih. W: Sobr. soč. 6 t., t. 4. s. 24-88.
Ušinskij, K. D. (1989e). Cvety moskovskoj pedagogii na peterburgskoj počve. W: Sobr. soč. 6 t. (t.3. s.474-496).
Čehov, N. V. (1912) Narodnoe obrazovanie v Rossii s 60-h gg. XIX v. (s. 224).
CGIA RF. F. 734. Op. 36. 1874. D. 26. L. 490–492.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Użycie niekomercyjne – Na tych samych warunkach 4.0 Międzynarodowe.
Szczegółowe warunki licencji CC BY-SA (Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach) dostępne jest na stronie Creative Commons - link.
Autor musi wypełnić i przesłać na adres redakcji (elpis@uwb.edu.pl) uzupełnioną i podpisaną umowę autorską wraz z oświadczeniem o oryginalności artykułu i wkładzie autora w powstanie artykułu. Plik umowy do pobrania: TUTAJ