Szesnastowieczne pobizantyńskie freski z Supraśla w świetle dokumentacji konserwatorskiej – historia zniszczeń
DOI:
https://doi.org/10.15290/elpis.2017.19.18Słowa kluczowe:
freski, Supraśl, cerkiew, konserwacjaAbstrakt
Artykuł poświęcony jest historii unikatowych, szesnastowiecznych pobizantyńskich fresków supraskich. Znajdziemy w nim próbę określenia czasu powstania dekoracji malarskiej cerkwi Zwiastowania Bogarodzicy w Supraślu, głównej świątyni zgromadzenia monastycznego, a także jej autorów. Zasadnicza część tekstu zawiera opisy kolejnych etapów degradacji polichromii, poczynając od uszkadzających ją nowych elementów wyposażenia wnętrza, pojawiających się w siedemnastym wieku (ikonostas,ołtarze boczne), poprzez zakrycie malowideł w XVIII w. tabulaturą i całkowitą zmianę wystroju architektoniczno-malarskiego prezbiterium,
skończywszy na niemal doszczętnym zniszczeniu fresków w czasie II wojny światowej. W części tej znalazły się również odniesienia do zabiegów restauratorskich prowadzonych nad tym zabytkiem od końca XIX w. Omówienie działań ratujących ocalałe fragmenty malowideł, prowadzonych w powojennej rzeczywistości oraz dokumentacja prac konserwatorskich jakie miały miejsce w latach 1964–1965(66), jak również w 2012 i 2014 r., zamyka to opracowanie.
Downloads
Bibliografia
Далматовъ Н., „Супрасльский Благовещенский монастырь. Историко-статистическое описание”, Санкт-Петербург 1892.
Иодковский И., Церкви приспособленныя къ обороне въ Литве и Литовской Руси [w:] Древности. Tруды комиссии по сохранению древнихъ памятниковъ, остоящей при Императорскомъ Mосковскомъ Археологическомъ Обществе, т. VI, Москва 1915.
Konserwacja XVI-wiecznych pobizantyjskich fresków z Supraśla. Dokumentacja konserwatorska, Monument Service Marcin Kozarzewski, Michałowice 2012.
Lebiedzińska L., Freski z Supraśla. Katalog wystawy. Białystok 1968, Kraków 1968.
Летопись Супрасльской Лавры [w:] „Архэографический сборникъ документовъ относящихся къ истории северо-западной Руси”, т. IX, Вильна 1870.
Maroszek J., Ikonostas supraski 1643 r., „Białostocczyzna” 3/43/1996.
Musin A., Zabytki Supraśla w Sankt Petersburgu: materiały dotyczące historii i konserwacji cerkwi Zwiastowania Bogarodzicy (1907–1910) w archiwum Cesarskiej Komisji Archeologicznej [w:] Szesnastowieczne freski supraskie. Katalog zbiorów, red. nauk. K. Stawecka, red. A. Jurgilewicz-Stępień, K. Stawecka, w druku.
Petković S., Nektarij Serb. Malarz z XVI wieku i jego działalność w klasztorze w Supraślu, „Rocznik Białostocki”, 1991, t. XVI.
Покрышкинъ П.П., Благовэщенская церков въ Супрасльскомъ Монастырэ, Санкт-Петербург 1911.
Rastawiecki E., Słownik malarzów polskich, t. III, Warszawa 1857.
Rudniewski P., Technika malowideł bizantyńsko-ruskich na przykładzie polichromii ściennych w Lublinie i Supraślu, „Biblioteka Muzealnictwa i Ochrony Zabytków. Seria B”, t. XI (1965).
Siemaszko A., Malowidła ścienne cerkwi Zwiastowania w Supraślu. Rekonstrukcja programu ikonograficznego, „Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCLXXIII. Prace z historii sztuki”, 1995, z. 21.
K. Stawecka, Ikonostasy cerkwi Zwiastowania Bogarodzicy w Supraślu [w:] „Ikonosfera. Zeszyty muzealne”, nr VI, 2017, w druku.
Stawicka K., Dokumentacja konserwatorska PKZ, Warszawa 1965, mps.
Stawicki S., Malowidła ścienne z dawnej cerkwi Zwiastowania NMP w Supraślu – problemy techniczne i technologiczne, „Biuletyn Konserwatorski Województwa Podlaskiego”, 2004, z. 10.
Zachwatowicz-Jasieńska K., Dokumentacja i konserwacja wyposażenia świątyni. Zachwatowiczowie w Supraślu [w:] Supraśl 1913. Dokumentacja fotograficzna Józefa Jodkowskiego cerkwi Zwiastowania Najświętszej Marii Pannie, Warszawa 2016.
Pobrania
Opublikowane
Jak cytować
Numer
Dział
Licencja
Prawa autorskie (c) 2018 Elpis
Utwór dostępny jest na licencji Creative Commons Uznanie autorstwa – Na tych samych warunkach 4.0 Miedzynarodowe.
Szczegółowe warunki licencji CC BY-SA (Uznanie autorstwa - Na tych samych warunkach) dostępne jest na stronie Creative Commons - link.
Autor musi wypełnić i przesłać na adres redakcji (elpis@uwb.edu.pl) uzupełnioną i podpisaną umowę autorską wraz z oświadczeniem o oryginalności artykułu i wkładzie autora w powstanie artykułu. Plik umowy do pobrania: TUTAJ